Vil ikke spise!

17. januar 2009

Alder:
9 mdr.

Vil ikke spise!

Hej Helen,

Tak for en god brevkasse!

Vi har en datter på 9 mdr. Hun er en glad og livlig pige. :o)

Men jeg er begyndt at undre mig over hendes spisevaner...

Siden hun var helt lille har hun ikke villet drikke af sin flaske, hvis hun sad i vores arme. Den eneste måde at få hende til at drikke, var at ligge hende ned og så holde flasken der. Vi snakkede meget med sundhedsplejersken om det og har også søgt adskillelige svar på internettet og fandt ud af, at nogen børn bare har det bedst på den måde. Så det accepterede vi selvfølgelig og gav hende masser af nærhed i de timer, hvor hun ikke spiste.

Da hun var omkring 5 mdr. begyndte vi med grød etc. Til at starte med gik det okay, og det var spændende og nyt for hende. Men der gik ikke længe, inden det ikke var nok for hende. Vi skulle vise hende noget legetøj og distrahere hende og så gik det fint.

Nu er status så, at hun stadig får 4 flasker i døgnet, da hun simpelthen ikke bliver mæt ved måltiderne. Hvis hun holder et eller andet i hånden eller vi viser hende noget, som hun rækker ud efter, så åbner hun munden og spiser. Men hvis ikke hun har noget, så lukker hun munden og ser nærmest skrækslagen ud når skeen eller rugbrødshapserne nærmer sig. Vi har altid haft et meget afslappet forhold til måltiderne, så vi mener ikke, at det er fordi, at vi har presset hende til at spise, at hun reagerer som hun gør. Men alt det hun kender til er uinteressant ved måltiderne og vi kan jo ikke blive ved med at finde nye ting til hvert måltid og det bliver ...

Annonce

... bare ikke bedre... Hvis det lykkedes os at skabe interesse for noget, så spiser hun godt, men ellers får hun ingenting!

Vi har også forsøgt at vente med at tilbyde hende mad til hun virkelig er sulten, for at se om det er derfor. Men det resulterer bare i, at hun rigtig stejler og så ender det med, at vi bliver nødt til at give hende flasken i stedet for.

Jeg er nu begyndt at tænke på, om der kan være en sammenhæng mellem hendes spisevaner da hun var helt spæd og til nu. Det virker ikke som om, at det er en idé hun har fået, men nærmere som om, at det virkelig er vigtigt for hende, at det er, som det er og noget man ikke kan ændre på...

Hun er også begyndt at sove dårligere og dårligere om natten for hun får ikke fyldt depoterne ordentligt op. Hun tager dog fint nok på i vægt, men vi konkluderer, at hun jo skal til at leve af andet end MME nu, hvor hun er 9 mdr.

Vi tilbyder hende:

Havregrød/Øllebrød til morgen (m frugtmos)
Flaske 200 ml inden formiddagslur
Rugbrødshapser + evt. supplerende grød
Flaske 150 ml inden eftermiddagslur
Frugtmos
Kartofler/grønsager og kød
Flaske 150 ml
+ natflaske 180 ml.

Hun får selvfølgelig for mange flasker, men det er simpelthen fordi, at hun er sulten, fordi hun ikke får nok til måltiderne. Men vi skal jo skære nogen af dem fra og jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an... ??

Jeg håber sådan på, at du har nogle gode råd, måske en forklaring eller evt. en handlingsplan. Ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika